Ο Νομός Θεσσαλονίκης μπορεί και πρέπει να γίνει ένας νομός με λιγότερα αυτοκίνητα σε καθημερινή κυκλοφορία.
Για να συμβεί αυτό απαιτούνται υψηλού επιπέδου αστικές συγκοινωνίες που προσιδιάζουν σε πόλη του 21ου αιώνα. Δυστυχώς σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες του Νομού Θεσσαλονίκης είναι τριτοκοσμικές.
Χαρακτηριστικά των σύγχρονων αστικών συγκοινωνιών
Οι αστικές συγκοινωνίες του Νομού Θεσσαλονίκης:
- πρέπει να είναι ιδιωτικές,
- πρέπει να προκύπτουν από δημοπράτηση γραμμών με αυστηρούς όρους παροχής υπηρεσιών και να ενέχουν ανταγωνισμό για κόμιστρο,
- πρέπει να διατηρούν υψηλό επίπεδο στην παροχή μεταφορικού έργου καθόλη τη διάρκεια της Σύμβασης Έργου και
- πρέπει να είναι «έξυπνες», δηλαδή διασυνδεδεμένες σε ένα ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον για όλες τις μεταφορές του Νομού (και με δυνατότητα έκδοσης ενιαίου ή χωριστού εισιτηρίου μέσω εφαρμογής ticket application), ώστε να παρέχουν συνολική πληροφόρηση για τη μεταφορά του πολίτη / επισκέπτη εντός του Νομού (δες πρόταση Εξατομικευμένες Μεταφορές).
- πρέπει να διαθέτουν προσβάσιμα τα δεδομένα στάσεων και δια-συνδέσεων (open data) και να ενταχθούν στους ψηφιακούς χάρτες της Google, της Apple κλπ. Έτσι, η βέλτιστη διαδρομή με αστικές συγκοινωνίες στο Νομό Θεσσαλονίκης θα προτείνεται αυτόματα και μέσα από τους χάρτες αυτούς που χρησιμοποιεί η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων διεθνώς.
- πρέπει να αναπτύξουν εναλλακτικές μεθόδους για έξυπνη μεταφορά, με ευέλικτα μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία (με οδηγό αλλά σύντομα χωρίς), τα οποία θα καλύπτουν ειδικά κοινά (ΑμεΑ, ηλικιωμένους κλπ) μέσα σε προκαθορισμένη ακτίνα. Λογισμικό χαρτών και ανάλυσης κίνησης (ήδη διαθέσιμο) θα καθορίζει τις βέλτιστες διαδρομές για να εξυπηρετεί τα άτομα αυτά.